Verkeersveiligheid

Wij luisteren naar bewoners over de veiligheid van het verkeer en dienen de gemeente van advies.

Lammenschanswegwoensdag 3 december 2025
Verkeersveiligheid

Na discussie over de vele ongevallen en verkeersslachtoffers is in het overleg tussen gemeente en klankbordgroep Lammenschansweg door de afdeling Verkeer een toelichting gegeven op het ontwerp van voorrangspleinen voor de kruisingen. Daarbij zijn aanpassingen gedemonstreerd die erop gericht zijn om de snelheid van het naderend autoverkeer zo veel mogelijk af te remmen tot 30 km/u. De bussen worden daarbij ingevoegd bij het autoverkeer. Voor parkeerplaatsen worden voortaan alleen langs de huizen auto's toegelaten. Een vrije busbaan blijft alleen gehandhaafd langs het Noordelijke deel. De leden van de klankbord groep hebben zeer kritisch gereageerd over het voornemen van de gemeente om voor de rechte stukken tussen de kruispunten een maximum snelheid van 50 km/u te handhaven. De argumentatie daartegen zijn nauwelijks serieus genomen. Hierover is intussen een actiegroep opgericht door wijkbewoners.

Lees meer
Leefbaarheid, welzijn en sociale veiligheid en verkeersveiligheidwoensdag 3 december 2025
Verkeersveiligheid

Bovenstaande is het doel van het wijkcomité. Het is daarom logisch dat met name het onderwerp verkeersveiligheid hoog op de agenda staat bij het Wijkcomité. De recente berichten over de hoge landelijke positie wat betreft verkeersongevallen in Leiden bevestigen het belang van het onderwerp. Voor het Wijkcomité betekent dit met name aandacht voor veiligheid op de Lammenschansweg en de fietsrotonde Koninginnelaan.

De verkeersveilige aanpassingen van de Lammenschansweg vorderen langzaam maar gestaag. De gescheiden veilige afwikkeling van de verschillende verkeersdeelnemers over de Lammenschansweg (zoals bepleit in de klankbordgroep) is nu uitgevoerd bij de verschillende kruisingen. Daarbij zijn de vrije paden voor fietsers, scooters, brommers en voor voetgangers apart aangelegd. Daarnaast zijn verschillende scheuren in het asfalt bij de kruising van de Lammenschansweg met de Koninginnelaan gerepareerd. Zie onze website bij Verkeersveiligheid.

Fietsrotonde Koninginnelaan in voorjaar 2025 aangepaktzaterdag 4 januari 2025
Verkeersveiligheid

De fietsrotonde op de Koninginnelaan wordt als onveilig ervaren. De gemeente wil de veiligheid verbeteren en de snelheid van auto's omlaag brengen. De belangrijkste veranderingen zijn een grotere middenberm, een scherpere bocht, een smallere weg en duidelijkere borden. Een extern onderzoek heeft laten zien dat dit werkt. Het plan wordt naar verwachting in het voorjaar van 2025 uitgevoerd.

De nieuwe projectleider voor de fietsrotonde Koninginnelaan heeft op 19 november jl. het Wijkcomité een update gegeven van de voorgestelde aanpassingen. Tevens om toe te lichten hoe de gemeente de hiermee verband houdende overlast in de Staalwijkstraat wil verminderen. Zie ook: verkeersveiligheid.

Verkeersveiligheid Lammenschanswegzaterdag 30 november 2024
Verkeersveiligheid

De Lammenschansweg worden gekenmerkt door een hoog aantal verkeersongevallen. Daarom is er door de gemeente een klankbordgroep samengesteld bestaande uit omwonenden en vertegenwoordigers van de aangrenzende woonwijken Tuinstadwijk, Burgemeesters-Professoren wijk en Cronestein. Deze deelnemers hebben samen met extern verkeersbureau DTV voor ieder van de zes kruisingen van de Lammenschansweg vastgesteld hoe deze veiliger zou kunnen worden door aanpassingen op korte termijn.

Fietsrotonde Koninginnelaanvrijdag 29 november 2024
Verkeersveiligheid

De nieuwe projectleider voor de fietsrotonde Koninginnelaan heeft op 19 november jl. een update gegeven van de voorgestelde aanpassingen om de veiligheid van de fietsrotonde te verbeteren. Tevens om toe te lichten hoe de gemeente de hiermee verband houdende overlast in de Staalwijkstraat wil verminderen. Aanpassingen stonden al eerder gepland maar om een aantal redenen verliep het aanpassingsproces traag. Lees verder voor een nadere toelichting.

Verkeersbesluit Lammenschanswegdinsdag 4 juni 2024
Verkeersveiligheid

Ter verbetering van de verkeersveiligheid op korte termijn worden diverse verkeersmaatregelen genomen waaronder aanpassing fiets/voetgangersoversteken, verduidelijken doelgroep/herkenbaarheid busbaan en het instellen van 30km/uur zones.

Zie ook de volgende link voor meer informatie.

Verkeersveiligheid Lammenschanswegdinsdag 28 mei 2024
Verkeersveiligheid

Dinsdag 21 mei jl. was er weer een overleg tussen de afdeling Verkeer, verkeersbureau DTV en de Klankbordgroep bestaande uit bewoners en wijkbesturen langs en rondom de Lammenschansweg.

Het verkeersbureau DTV had voor fase twee een aantal varianten doorgerekend en uitgewerkt, waarin de knelpunten bij iedere variant werden gevisualiseerd. De voor- en nadelen van drie concepten werden vervolgens in een discussie en op presentatieborden gepresenteerd.

Rapport verbeteren verkeersveiligheid Lammenschansweg zondag 13 augustus 2023
Verkeersveiligheid

Veiligheid Lammenschansweg Het definitieve rapport over de verkeersveiligheid van de Lammenschansweg is inmiddels aangeboden aan de wethouder.
Belangrijk is nu de vraag welke van de in het rapport genoemde (mogelijke) verbeteringen gerealiseerd gaan worden.

Update januari 2024
Een klankbordgroep Lammenschansweg spreekt inmiddels met de gemeente over mogelijke en haalbare verbetermogelijkheden. Zie recent verslag klankbordgroep.

Veiligheid fietsrotonde Koninginnelaandinsdag 13 juni 2023
Verkeersveiligheid

Fietsrotonde Koninginnelaan.  Ook bij de fietsrotonde speelt het verhogen van de veiligheid voor de verkeers-deelnemers.

Ook daar zijn we ook nog in gesprek over mogelijke aanpassing aan de fietsrotonde. 

Hopelijk komt daar in juni meer duidelijkheid over.
We melden direct wanneer zich ontwikkelingen voordoen.

Veiligheid Lammenschansweg dinsdag 13 juni 2023
Verkeersveiligheid

De afronding van het onderzoek naar de verkeersveiligheid van de Lammenschansweg vond plaats in mei.  Daarin werden 200 reacties van betrokkenen vanuit de enquête verwerkt. Vooruitlopend op de definitieve resultaten van het onderzoek wordt al een eerste verbetermaatregel uitgevoerd: de huidige VOP-borden (blauwe signaleringsborden die een voetgangersoversteekplaats markeren) op de Lammenschansweg worden vervangen door VOP-borden met een ‘Led-onderstraler’. Dit betekent dat er een lichtpunt aan de onderzijde van het bord komt. Dit zorgt ervoor dat het zebrapad in het donker beter wordt verlicht en de voetgangers daardoor beter zichtbaar zullen zijn.

Deze maatregel past bij de verbeterpunten op korte termijn zoals die uit de analyse van de bestaande situatie naar voren zijn gekomen, namelijk: Verbeteren van de oversteekvoorzieningen. Daarbij is als één van de mogelijke ‘quick wins’ genoemd: verlichting bij oversteekvoorzieningen op orde brengen.

Nieuwsbrief